Checklista inför riskbedömning av hat, hot och våld

Denna checklista innehåller exempel på frågor som ni kan utgå från när ni undersöker och kartlägger riskerna för hat, hot och våld i arbetsmiljön för såväl anställda som studenter. Frågorna utgår från Arbetsmiljöverkets föreskrifter om Våld och hot i arbetsmiljön (AFS 1993:2).

Längre ned på sidan:

1. Var finns riskerna för hat, hot och våld på er arbetsplats?

2. Finns det särskilda risker i vissa situationer, i vissa arbetsuppgifter, på vissa platser och/eller vissa tidpunkter?

3. Har alla anställda och alla studenter fått information om de risker som finns?

4. Har alla anställda och alla studenter fått information om hur de ska kunna arbeta säkert och tryggt?

5. Har alla anställda och alla studenter fått information om hur de bör agera i en hat-, hot- eller våldssituation?

6. Är arbetet organiserat på ett sätt som möjliggör att överenskomna rutiner efterlevs?

7. Följer vi överenskomna rutiner för att förebygga hat, hot och våld?

8. Har vi sett över arbets- och studieplatserna så att de är utformade och utrustade så att det går att förebygga eller undvika en hot- eller våldssituation?

9. Hur säkerställer vi att anställda och studenter rapporterar händelser gällande hat, hot och våld?

10. Hur dokumenterar och utreder vi händelser kopplade till hat, hot och våld?

11. Hur gör vi för att minska risken för att en liknande händelse sker igen?

12. Hur ser våra rutiner för att anmäla hat-, hot- och våldshändelser till polisen och Arbetsmiljöverket ut?

13. Hur säkerställer vi ett snabbt omhändertagande av den som har blivit utsatt för en hat-, hot- eller våldssituation?

Larm

Personlarm/bråklarm eller liknande kan vara en åtgärd för att förebygga risker för hat, hot och våld om riskbedömningen visar att behovet finns.

Det finns dock många åtgärder som kan och bör vidtas innan ställningstagande till eventuellt behov av larm görs.

Innan eventuellt införskaffande av larm ska avstämning göras med Säkerhetsavdelningen.

14.a Behövs det larm i verksamheten?

b. Finns det fastställda rutiner för hur larmsituationer ska hanteras?

c. Övar ni på hur ni ska agera när ett larm utlöses?

d. Underhåller och kontrollerar ni larmen regelbundet?

Tänk på det här!

Om en arbetsuppgift eller arbetssituation innebär en påtaglig risk för hot eller våld så får den inte utföras som ensamarbete.

Resultatet av er diskussion och bedömning ska dokumenteras i blanketten för riskbedömning som finns på HR-webben.

De åtgärder ni kommer fram till ska genomföras och följas upp så ni kan säkerställa att de fått önskad effekt.