Initiera rekrytering av doktorand
Process för chefer
Innehåll på sidan:
Ansvarsfördelning
Vid en rekrytering är det prefekt/motsvarande som har det yttersta ansvaret och är den som ska fatta det formella beslutet om att rekrytera. Utan godkännande från prefekt/motsvarande får inte rekryteringen genomföras.
En HR-funktion ska alltid vara med vid rekryteringens tre steg som administrativt, arbetsrättsligt och professionellt rekryteringsstöd.
OBS! Vid vissa fakulteter är det lärarförslagsnämnder (LFN)/antagningsnämnder som har huvudansvaret vid doktorandanställningar och kan då ha en egen hanteringsprocess för doktorander som ska följas.
Beredningsgrupp
Vid en doktorandrekrytering ska en beredningsgrupp sammanställas i enlighet med Lunds universitets antagningsordning för utbildning på forskarnivå, kapitel 4.
Antagningsordning för utbildning på forskarnivå vid Lunds universitet (PDF, ny flik)
Behovsanalys
Starta processen med att göra en behovsanalys se över ert behov i ett större perspektiv.
Kommer det att ske förändringar inom den närmaste framtiden som bör beaktas redan nu? Hur ser eventuellt forskningsprojekt ut och hur väl lämpar det sig för anställningen? Hur ser finansieringen ut och finns det en plan för hur den ska hålla genom hela anställningstiden?
Mall: Behovsanalys doktorand (Word 37 kB, ny flik)
Tidplan
Hur lång tid en rekrytering tar är svårt att säga då det helt beror på hur lätt eller svårt det är att hitta lämpliga kandidater samt vilken tid som läggs på att förbereda rekryteringen. Vid doktorandrekryteringar behöver man även ta hänsyn till tid för antagning.
Mall: Tidplan doktorand (Word 38 kB, ny flik)
Kravprofil
Mallen för kravprofil ska alltid användas och innehållet ska ge en tydlig beskrivning av
- verksamheten som den anställda ska befinna sig i
- behörighetskrav och forskarutbildningsämne
- kvalifikationskrav och meriter avseende utbildning, erfarenhet, kunskap och kompetenser
- eventuella arbetsuppgifter (institutionstjänstgöring) som ska utföras
- eventuella ansvarsområden
Ditt HR-stöd
HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-stödet kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.
Om du inte vet vem ditt närmaste HR-stöd är, kontakta HR-ansvarig vid ditt kansli/motsvarande.