Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hantera semester

Här hittar du som chef information om förläggning av semester och sparad semester.

Innehåll på sidan:


Allmänt om semester

Semesterlagen syftar främst till att ge alla anställda möjlighet till betald ledighet för vila och rekreation. Lagen innehåller tre förmåner: semesterledighet, semesterlön och semesterersättning.

Alla anställda i Sverige har rätt till 25 semesterdagar, det vill säga fem veckors semester. Statligt anställda har genom Villkorsavtalen fler än 25 semesterdagar samt rätt till betald semester redan första året som anställda.

Det är åldern som avgör hur många semesterdagar en anställd har rätt till:

  • 28 dagar till och med året man fyller 29 år.
  • 31 dagar från och med det året man fyller 30 år.
  • 35 dagar från och med det året man fyller 40 år.

Intjänandet av antalet betalda semesterdagar är relaterat till arbetstagarens anställningstid under intjänandeåret. Intjänandeåret är det år en anställd tjänat in sin semester. Semesteråret är det år en anställd har rätt att ta ut intjänad semester. Inom universitetet är kalenderåret både intjänandeår och semesterår.

Information om bokföring av semesterkostnader med mera (Löpande semesterkostnad, Ekonomiwebben)

Nyanställdas rätt till semester och ledighet

En nyanställd har rätt till betald semester redan första året som anställd men antalet betalda semesterdagar minskar ju senare på året anställningen påbörjas. En anställd som inte tjänat in full årssemester har rätt till ytterligare (obetald) semester med så många dagar att den sammanlagda semestern för året uppgår till fem veckor.

Påbörjas anställningen den 1 september eller senare har den anställde rätt till fem dagars ledighet. Ledigheten kan alltså vara betald eller obetald beroende på hur många semesterdagar som tjänas in under året.

Tänk på att viss frånvaro reducerar antalet semesterdagar. Ta hjälp av din närmaste HR-funktion i denna fråga. 

Förläggning av semester

Du som chef är ytterst ansvarig för att semester för den anställde läggs ut och tas ut. Syftet med semester är att en anställd ska få möjlighet till vila och rekreation. Därför ska till exempel inte sjukdagar bytas mot semesterdagar.

Hela årssemestern ska förläggas under året om det inte finns särskilda skäl eller att den anställde önskar spara semester. En anställd som har rätt till fler än 20 betalda semesterdagar för ett kalenderår får spara en eller flera av de överskjutande dagarna till ett senare kalenderår. Minst 20 dagar ska alltså förläggas.

Det är du som chef som bestämmer när semestern ska förläggas utifrån dina anställdas önskemål. 

Årscykler för semesterhantering

Sektionen HR har tagit fram ett universitetsgemensamt stöd i form av årscykler för semesterhanteringen under året. Det är viktigt att ha rutiner kring semester på varje arbetsplats.

Ta del av årscyklerna för hantering av semester för lärare respektive T/A-personal, i högerspalten på sidan.

Checklista för semesteruppföljning

Respektive verksamhet ska dokumentera hur detta följs upp och förklara eventuella avvikelser. Använd checklistan för semester som stöd för att kunna följa upp de anställdas semesteruttag under året. Du kan dokumentera din uppföljning genom att sätta datum när du har följt upp en åtgärd. I slutet finns det en lista på de vanligaste begreppen och hur du ska tolka dessa.

Ta del av checklistan i högerspalten på sidan.

Förläggning av lärares semester

Semester för lärare förläggs normalt under studenternas ferier eller annan undervisningsfri tid. Definitionen av lärare finns i Lunds universitets anställningsordning (finns att ladda ner i högerspalten).

Vid Lunds universitet regleras förläggningen av lärarnas semester i Lokalt avtal om arbetstid för lärare med flera vid Lunds universitet. Läs även 10 § i råd och anvisningar till arbetstidsavtalet för lärare (finns att ladda ner i högerspalten). 

Huvudregeln i avtalet är att hela årssemestern förläggs schablonmässigt i en följd med början måndagen som infaller efter midsommarhelgen såvida inte annat skriftligen överenskommits mellan prefekt och enskild arbetstagare. 

Semester enligt huvudregeln i arbetstidsavtalet för lärare

Enligt huvudregeln förläggs hela årssemestern schablonmässigt i en följd med början måndagen som infaller efter midsommarhelgen. Lärare tar alltså ut hela årets semester i en följd och behöver inte ansöka om semester. 

Semesteruttaget registreras i Primula av SSC. 

Semester enligt överenskommelse med prefekt/motsvarande

Arbetstidsavtalet medger att arbetsgivaren och enskild lärare kan komma överens om att förlägga hela eller delar av semestern till annan tid än schablonmässigt enligt huvudregeln samt att spara semester till ett senare år.

Om en lärare vill förlägga semester till annan tidpunkt ska läraren enligt avtalet underrätta prefekt/motsvarande om sitt önskemål senast tio arbetsdagar före önskat semesteruttag, dock senast den 30 april. Planering av hela årets semester görs vid detta tillfälle och en skriftlig överenskommelse görs sedan genom en beviljad semesteransökan. Semesteransökan görs av läraren via Primula. Ansökan avser all semester för året och måste vara beviljad i Primula senast den 31 maj. 

Ansökan om semester görs i Primula

Detta alternativ kan med fördel användas om en lärare behöver göra ett uppehåll i semestern för att till exempel delta i en konferens, utföra fältarbete eller liknande under en kortare period. 

Spara semester

Om en lärare vill spara semester gäller samma förfaringssätt som ovan, det vill säga att läraren underrättar prefekt/motsvarande om sitt önskemål att spara semester senast tio arbetsdagar före önskat semesteruttag, dock senast den 30 april. Planering av hela årets semester görs vid detta tillfälle och en skriftlig överenskommelse görs sedan genom en beviljad semesteransökan. Semesteransökan görs av läraren via Primula. Ansökan avser de dagar läraren önskar ta ut under innevarande år och måste vara beviljad i Primula senast den 31 maj

För att kunna spara semester måste följande kriterier vara uppfyllda:

  • det finns en beviljad semesteransökan om minst 20 semesterdagar i Primula senast den 31 maj. Endast dagar utöver dessa kan sparas. 
  • det totala antalet sparade dagar efter årets semesteransökan överstiger inte 30 dagar. Max 30 semesterdagar får sparas totalt.
  • årsarbetstiden i innevarande års personalplan ökas med tid som motsvarar de sparade dagarna. För varje semesterdag som inte läggs ut ökar årsarbetstiden med åtta timmar och årsarbetstiden minskar på motsvarande sätt det år den sparade semestern tas ut.

Det finns en universitetsgemensam blankettmall för att dokumentera att kriterierna för att spara semester är uppfyllda och hur många dagar som sparas till ett senare år.

Ladda ner blankettmallen på sidan Blanketter och mallar.

Särskild reglering gällande överenskommelse om semester före midsommar 

Om en lärare gjort en överenskommelse med prefekt/motsvarande, har sökt semester enligt ovan och ansökan endast rör semesterdagar som tas ut före midsommar ska resterande årssemester förläggas schablonmässigt enligt huvudregeln i arbetstidsavtalet det vill säga resten av årets semester tas ut i en följd med början måndagen som infaller efter midsommarhelgen. Läraren behöver därmed inte ansöka om semester för de resterande dagarna.

Semesteruttaget registreras i Primula av SSC. 

Överenskommelse om att spara semesterdagar

Observera undantaget om det finns en överenskommelse mellan lärare och prefekt/motsvarande att årets huvudsemester (minst 20 dagar) ska tas ut innan midsommar och resterande dagar ska sparas till ett senare år.

I dessa fall måste arbetsgivaren informera SSC om detta, annars kommer resterande semester att läggas ut enligt huvudregeln i arbetstidsavtalet.

Även när semester som ska tas ut efter lärarnas semesterperiod har beviljats i Primula och resterande dagar ska sparas till ett senare år måste SSC informeras för att inte resterande semester ska läggas ut enligt huvudregeln i arbetstidsavtalet. Datumet för lärarnas semesterperiod räknas fram från måndagen efter midsommar och framåt och varierar därmed något från år till år.

SSC informeras företrädesvis genom att behörig företrädare för arbetsgivaren skickar in en kopia på blanketten för dokumentation att semester ska sparas (underskriven av lärare och prefekt/motsvarande) via SSC:s kundportal.

Doktorander

Doktoranderna ansöker om semester i SSC Primula enligt de rutiner som gäller på arbetsplatsen. Både ur ett arbetsmiljöperspektiv och ur ett verksamhetsperspektiv är det viktigt att doktorander tar ut hela sin årssemester, företrädesvis efter midsommar då lärares semester normalt förläggs.

T/A-personal

För T/A-personal finns ingen automatik vad gäller semesterns förläggning. I stället ska arbetsgivaren lägga ut semester efter samråd med arbetstagaren. 

Rutin ska finnas hos respektive verksamhet för när önskemål om förläggning av huvudsemestern (på sommaren) ska ha inkommit, så att de anställda i nästa steg kan få besked om semesterns förläggning senast två månader innan semestrarnas start (gäller huvudsemester).

Semester ska läggas ut sammanhängande minst fyra veckor under juni, juli och augusti om man inte är överens om annat eller om det föreligger särskilda skäl.

Tänk på att även beakta eventuella föräldraledigheter i semesterplaneringen.

Semester för anställda med koncentrerad arbetstid

Med koncentrerad arbetstid menas att en anställd arbetar färre än fem dagar i genomsnitt per vecka, det vill säga har någon helt ledig dag under veckan.

För att den som endast arbetar vissa dagar i veckan inte ska få längre semesterledighet måste semesterdagarna räknas om. Detta görs automatiskt i SSC Primula i samband med ansökan om semester.

Beräkningen görs utifrån det schema som finns registrerat i SSC Primula och det är därför viktigt att den som arbetar koncentrerad deltid kontrollerar att schemat i SSC Primula är uppdaterat och överensstämmer med arbetstiderna. Eventuella ändringar i schemat meddelar den anställde själv via SSC:s kundserviceportal.

SSC Portalen – logga in dygnet runt

Om ni inte är överens om semesterns förläggning

Kontakta alltid närmaste HR-funktion på fakultet/motsvarande vid oenighet kring semesterns förläggning.

Sparade semesterdagar

Varje anställd som har rätt till fler än 20 betalda semesterdagar för ett visst kalenderår får spara en eller flera av de överskjutande dagarna till ett senare semesterår. En anställd får ha maximalt 30 sparade semesterdagar. Innan sparad semester kan tas ut måste innevarande års semesterdagar användas först.

Den som vill använda sparade semesterdagar måste meddela arbetsgivaren detta i samband med semesteransökan eller minst två månader i förväg.

Om en viss del av semestern på grund av särskilda skäl inte har kunnat läggas ut under året, omvandlas den till sparad semester. Om den outtagna semestern inte ryms inom de 30 dagar som får sparas, betalas semesterlön ut för det överskjutande antalet dagar. Detta innebär dock inte att en anställd får byta semesterledighet mot pengar.

Sjukdom eller behov av annan ledighet under semester

Om en anställd blir sjuk under pågående semester eller behöver vara ledig av annan anledning som är semesterlönegrundande enligt 17a – 17b § Semesterlagen ska den anställde utan dröjsmål (dock senast vid återgången i arbete efter semestern) meddela arbetsgivaren att den anställde vill få semestern utbytt mot sjukledighet eller annan ledighet. Detta regleras i 15 § Semesterlagen. Utbyte av semesterdag kan endast avse hel dag.

Enskild överenskommelse om att avstå semestertillägg till förmån för tre lediga dagar (Saco/S)

Under visa förutsättningar finns möjlighet att mellan arbetsgivare och arbetstagare (medlem i Saco-S eller oorganiserad) att teckna en överenskommelse om att avstå semestertillägg mot lediga dagar. 


Bakgrund

Med stöd av centralt kollektivavtal (5 kap 18 § Villkorsavtal-T) finns nu möjlighet att under vissa förutsättningar (som beskrivs nedan) teckna enskild överenskommelse att avstå semestertillägg till förmån för tre lediga dagar. Denna möjlighet gäller för anställda som är omfattas av Villkorsavtal-T (Saco/S). 

Detta innebär att möjligheten för närvarande enbart gäller anställd som är medlem i Saco-S eller är oorganiserad. Som chef behöver du därav ställa frågan till den anställde om medlemskap innan överenskommelse tecknas. 

För arbetstagare som har sin arbetstid reglerad enligt bilaga 5 till VA-T motsvarar överenskommelsen 24 timmar i förhållande till årsarbetstiden. 

Semestertillägg som baseras på rörliga lönetillägg omfattas inte av växlingen. 

Detta krävs för att en enskild överenskommelse om växling ska kunna tecknas 

  • Arbetsgivaren bedömer att det av verksamhetsskäl/behov är möjligt att förlägga sådan ledighet under det semesterår som växlingen avser.
  • Arbetstagaren inte har fler än fem sparade semesterdagar vid ingången av det semesterår som växlingen avser.
  • Arbetstagaren inte har någon inplanerad längre frånvaro under semesteråret.
  • Arbetstagaren inte har en annan enskild överenskommelse om växling av semesterdagar 
  • Arbetstagare med tidsbegränsade anställningar omfattas endast i de fall anställningen sträcker sig över hela det semesterår som växlingen avser. 

Förläggning och uttag av de tre lediga dagarna

  • De tre lediga dagarna ska tas ut som ledighet under det semesterår som växlingen avser och kan inte sparas till kommande år. 
  • Dagarna kan tas ut först efter att innevarande års samtliga semesterdagar har tagits ut. 
  • Arbetstagarens önskemål om förläggning av dagarna tillgodoses om de är förenliga med verksamhetens krav. 

För det fall förutsättningarna förändras under semesteråret

  • Om det på grund av särskilda skäl inte är möjligt för arbetstagaren att ta ut en eller flera av de lediga dagarna, sker utbetalning motsvarande 4,6 procent av den fasta lönen per dag som inte har tagits ut i ledighet. 
  • Överenskommelsen gäller även om arbetstagaren under året har en sammanhängande frånvaro upp till max en månad.
  • Vid en längre sammanhängande frånvaro än en månad gäller inte överenskommelsen och reglering ska ske genom att dagarna växlas tillbaka till semestertillägg, alternativt kan en löneskuld uppstå. 
  • Om en arbetstagare slutar innan semesterårets utgång gäller inte överenskommelsen. Reglering ska ske av uttagen ledighet i proportion till den semestergrundande anställningstiden. I de fall arbetstagaren har tagit ut för många lediga dagar i förhållande till den semestergrundande anställningstiden ska en återbetalning ske till arbetsgivaren. 
  • Om arbetstagaren inte tagit ut de lediga dagarna i förhållande till den semestergrundande anställningstiden sker en utbetalning av intjänat semestertillägg.

Läs mer nedan kring hantering då överenskommelsen upphör, på grund av ändra förutsättningar enligt ovan. 

Överenskommelsen gäller för ett år och ska tecknas året innan det semesterår växlingen avser. Se tidplan nedan. 

Så här gör du (process i tre steg)

Steg 1: Analys och dialog

  • Analysera förutsättningar för en enskild överenskommelse om växling av semestertillägg mot tre lediga dagar. Tänk även på att beakta eventuell påverkan av verksamheten som helhet. 
  • Fråga behöver ställas till den anställde om denna är medlem i Saco-S alternativt oorganiserad för att överenskommelse ska vara möjlig. 
  • Chef och anställd för dialog kring om förutsättningarna ovan för växling är uppfyllda. 
  • Ta fram ett utkast på enskild överenskommelse och säkerställ att samtliga förutsättningar är uppfyllda. Använd den mall som finns att ladda ner på sidan Blanketter och mallar.

Steg 2: Teckna överenskommelsen

  • Verksamheten förbereder underlag och skickar till utsedd HR fakultetrepresentant i frågan, enligt tidplan för er fakultet. 
  • HR fakultetsrepresentant samlar alla fakultetens underlag och säkerställer att kriterierna för överenskommelse är uppfyllda. 
  • HR fakultetsrepresentant skickar underlagen på enskilda överenskommelserna (icke undertecknade) för Saco/S medlemmar till Saco/S för information. 
  • HR fakultetsrepresentant lägger samlat in alla fakultetens underlag (en separat överenskommelse per anställd) i eduSign för digital signering och skickar ut för signering av samtliga parter. HR-direktör ska vara sist i flödet för signering. Detta behöver ske senast 8 november. 
  • Överenskommelse för det kommande året behöver vara undertecknad av alla parter senast 1 december året innan och är giltig först när den undertecknats av alla parter inklusive HR- direktör.

Steg 3: Avslutande åtgärder i system

  • Verksamheten rapporterar in överenskommelsen till SSC, via ett ärende i portalen, senast deadline manuella underlag inför januari lönekörning enligt SSC tidplan
  • Överenskommelsen ska diarieföras i W3D3. 
  • Överenskommelsen skickas även till den anställda. 

Hantera ledigheten i Primula

För de anställda som har tecknat en överenskommelse om att löneväxla semestertillägget mot 3 extra lediga dagar, och som är skickad till SSC, kan ledigheten sedan sökas i Primula via ledighetsorsaken - Ledig - extra dgr semväxling 3 lediga dagar enl enskild ö.k. som återfinns på Min sida under rubriken Ledighet. 

På Min Sida under rubriken Frivilliga ackumulatorer, Kvarvara.dgr semväxl, kan de som avsatt dagar se ett saldo för de avsatta dagarna, saldot räknas ner vid uttag av ledighet. Saldot uppdateras endast efter månadens lönekörning. 

Verksamheten ansvarar för att kontrollera att årets semester är uttagen innan dessa dagar tas ut. Det finns ingen kontroll i Primula för detta.

Hantering då överenskommelse faller

Om förutsättningarna för överenskommelsen faller ska ärende skickas av chef eller HR till SSC via portalen så snart information finns, med kort beskrivning av orsaken till varför överenskommelsen faller. 

Vid korrigering/utbetalning sker hantering under två månader av SSC. Om ärende skickas in innan deadline för manuella underlag i exempelvis september sker utbetalning i oktober.

Skulle löneskuld av någon anledning uppstå kommer den att hanteras utifrån ordinarie rutin för löneskulder. 

  • Går det att växla till exempelvis två dagar om man vill det? Nej, det är bara möjligt att växla hela årets semestertillägg, vilket genererar tre lediga dagar. Det är därav inte möjligt att välja antalet dagar. 
  • Finns vägledning vad som menas med längre inplanerad frånvaro? Möjlighet att växla är framförallt avsett för dem som inte har annan typ av ledighet under året på hel eller deltid. Det är inte möjligt att växla om det finns inplanerad frånvaro som inte är semesterlönegrundande. 
  • Innebär växlingen att man får tre extra semesterdagar? Nej, dessa dagar är inte att se som semesterdagar, utan är lediga dagar som hanteras separat.  Dagarna kan tas ut först efter att innevarande års samtliga semesterdagar har tagits ut.
  • Ska enskild överenskommelse om semesterväxling dokumenteras i personalplanen? För de fall lärare ingår överenskommelse om att växla, behöver anpassning ske av årsarbetstiden det år överenskommelsen avser. Överenskommelsen motsvarar 24 timmar som årsarbetstiden ska minskas med. Observera att läraren behöver ansöka om de tre lediga dagarna i Primula när de ska tas ut. De tre dagarna ingår inte i de semesterdagar som läggs ut som schablonsemester. Alla årets semesterdagar behöver vara uttagna innan dessa tre dagar tas ut.
  • Finns möjlighet för ”annan enskild överenskommelse om växling av semesterdagar” inom LU? Någon sådan möjlighet finns inte i dagsläget.
  • Vad menas med att det på grund av särskilda skäl inte är möjligt att ta ut en eller flera av de lediga dagarna? Det rör sig om oförsedda händelser, antingen verksamhetsskäl eller personliga skäl, som inte gick att förutse när överenskommelsen tecknades. När överenskommelsen tecknas behöver utgångpunkten alltid vara att samtliga dagar ska kunna tas ut i ledighet under året.

Bilden visar ett räkneexempel gällande växling av semesterersättning till lediga dagar.
Klicka på bilden för större bild i PDF-format (öppnas i ny flik).

*Löneavdrag vid ledighet om högst 5 arbetsdagar i följd, 6 kap 2 § b samt 6 kap 3 § a Villkorsavtal Saco-S.
            
Viktigt att tänka på är att inkomstbortfall även kan påverka pension, föräldraförsäkring, sjukpenning och a-kassa etc då dessa på olika vis är beroende av lönens storlek.  

Generellt för löneväxling gäller att löneväxling kan vara ekonomiskt förmånligt för anställda som har en bruttolön som överstiger 7,5 inkomstbasbelopp (år 2024: 51 245 kr per månad).     

Läs mer om löneväxling på Medarbetarwebben    
    
Observera även att frånvaro exempelvis tjänstledighet, föräldraledighet och längre sjukfrånvaro kan påverka semesterrätten.