Annonseringstjänster
På denna sida finns stöd information om annonseringstjänster vid rekrytering.
Innehåll på sidan:
- Målgrupper
- Informationskanaler i rekryteringssystemet
- Målgruppsanpassade annonser i sociala medier
- Övriga informationskanaler
Målgrupper
Det finns flera olika informationskanaler som kan vara lämpliga vid en rekrytering. Det är viktigt att fundera över vilken målgrupp det är man vänder sig till och hur dessa bäst nås. Det är exempelvis viktigt att fundera över
- inom vilket kunskaps/forskningsområde målgruppen finns,
- om huvudsakligen består av yngre eller äldre personer (exempelvis doktorander och juniora anställningar kontra professorer och seniora anställningar),
- om målgruppen/målgrupperna huvudsakligen nås inom Sverige eller internationellt.
Det är även viktigt att fundera över om målgruppen är enkel eller svår att rekrytera (är de aktivt sökande eller behöver vi söka upp dem), vad som attraherar målgruppen (hur formulerar vi annonser och var sprider vi dem) och vilken budget som finns för att nå ut så brett som möjligt.
Informationskanaler i rekryteringssystemet
Flera informationskanaler nås via rekryteringssystemet och det är huvudsakligen dessa som ska användas. En del av dessa är gratis att använda medan det för andra tillkommer en kostnad.
I rekryteringssystemet kan man dessutom köpa till en särskild tjänst för hjälp med att sprida och målgruppsanpassa annonser via sociala medier.
Här kan du läsa om de olika informationskanalerna som finns i rekryteringssystemet:
Målgruppsanpassade annonser i sociala medier
Att annonsera i sociala medier är idag det bästa sättet att nå ut brett till kandidater i alla åldrar och över hela världen. Det finns en möjlighet att målgruppsanpassa annonser till exempelvis ålder, titel och yrkesgrupp, utbildningsbakgrund och geografisk placering.
En internationell webbtjänst för att driva professionella nätverk. Tjänsten är inriktad på att skapa en mötesplats mellan arbetssökande och företag. Plattformen används huvudsakligen av personer med en akademisk utbildning som är mellan 30-60 år och är ett bra sätt att nå ut till både aktiva och passiva kandidater.
Bra att använda för de flesta anställningar, annonsering kan ske på både svenska och engelska, kostnad tillkommer.
Social nätverksplattform med en bred målgrupp över hela världen. Plattformen används huvudsakligen av personer födda på 70-, 80- och 90-talet och är ett bra sätt att nå ut brett och locka passiva kandidater.
Bra att använda för de flesta anställningar, annonsering kan ske på både svenska och engelska, kostnad tillkommer.
Instagram är en social medieplattform med huvudsyftet att dela bilder och videos. Plattformen är ett mycket bra sätt att sprida sitt arbetsgivarvarumärke, används huvudsakligen av personer födda på 80-, 90- och 00-talet och är ett bra sätt att nå ut brett och locka passiva kandidater.
Bra att använda för de flesta anställningar, annonsering kan ske på både svenska och engelska, kostnad tillkommer.
Platsbanken (Arbetsförmedlingen)
Statlig annonseringsplattform där arbetssökande kan hitta lediga anställningar. Annonsering via Platsbanken ska alltid göras vid alla universitetets utlysningar i enlighet med 8§ förordning (1984:819) . Det är också nödvändigt att ha utlyst här för att kunna få ett så kallat EURES-nummer när den som ska anställas behöver ett uppehållstillstånd.
Ska användas vid alla rekryteringar, annonsering bör ske på både svenska och engelska, ingen kostnad tillkommer.
Euraxess
Ett europeiskt nätverk under EU-kommissionen som inriktar sig på att underlätta forskarmobilitet, främja karriärutveckling för forskare, upplysa forskare om deras rättigheter samt synliggöra lediga forskartjänster inom Europa.
Ska användas för alla anställningar som innehåller forskning (så som professor, lektor, BUL, doktorander, postdoktorer, forskare och övriga anställningar som innehåller forskning), annonsering ska ske på både svenska och engelska, ingen kostnad tillkommer.
Research gate
Ett socialt nätverk för forskare där de kan dela publikationer och forskningsresultat, hitta medarbetare, ställa frågor mm. Har över 15 miljoner användare.
Bra för lärare och forskare, måste finnas engelsk översättning av utlysning, kostnad tillkommer.
Academic positions
Traditionell annonseringsplattform med fokus på utlysningar som kräver en akademisk utbildning.
Kan användas för alla anställningar där en akademisk utbildning är ett krav, annonsering sker på svenska och engelska, kostnad tillkommer.
Dagens medicin
Är en digital och fysisk tidning som riktar sig till hälso- och sjukvården. Har en särskild kanal för jobb och karriär där utlysningar av anställningar inom sjukvården annonseras ut.
Används för anställningar inom medicinsk forskning och undervisning, annonsering sker på svenska, kostnad tillkommer.
Övriga informationskanaler
Vill ni utlysa utöver de kanaler som nås via rekryteringssystemet så använder ni universitetets upphandlade annonsförmedlare Nowa kommunikation.
Nowa kommunikation kontaktas via e-post avropa [at] nowakommunikation [dot] se
Vetenskapliga tidskrifter och facktidningar
Det finns flera vetenskapliga tidskrifter och facktidningar som kan vara lämpliga att utlysa i. Stäm av inom er verksamhet om vilka som skulle vara aktuella för respektive rekrytering.
Bra för forskare, lärare och vissa specifika yrkesområden, annonsering sker på svenska och engelska, kostnad tillkommer.
Dagstidningar
Det blir mer och mer ovanligt att utlysa i dagspress då det sällan är där dagens potentiella kandidater letar efter arbete samt att kostnaden oftast är väldigt hög. Vill verksamheten ändå göra detta bör det huvudsakligen ske i marknadsföringssyfte.
Lämpar sig främst i marknadsföringssyfte av exempelvis högre chefstillsättningar, annonsering sker på svenska och engelska, kostnad tillkommer.
Kontakt
Kontakta din närmaste HR-funktion på fakultetsnivå/motsvarande.
Via sektionen HR:s ärendehanteringssystem går det också att, utifrån din roll i HR-arbetet, ställa frågor till sektionen HR inom olika områden.
Ärendehanteringssystemet nås via högerspalten på denna sida.