Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Steg 2. Kravprofil och annonsering

Process för chefer

På denna sida finns stöd och information om steg 2 i rekryteringsprocessen för postdoktorer – kravprofil och annonsering.

Innehåll på sidan:


Nästa steg i rekryteringsprocessen är att den rekryterande verksamheten tar fram en kravprofil som underlag till utannonseringen. Kravprofilen ska grundas på behovsanalysen och universitets kravprofilsmall ska alltid användas. 

Kravprofilen ska innehålla tydlig information om

  • verksamheten som den anställde ska befinna sig i
  • arbetsuppgifter som den anställde ska utföra
  • ansvarsområden som den anställde ska ha
  • kvalifikationskrav och meriter avseende utbildning, erfarenhet, kunskap och kompetenser hos den anställde.
  • behörighetskrav/bedömningsgrunder för postdoktorer

Överväg om det finns fler än rekryteringsgruppen som ska delta i kravprofilsarbetet. Här kan det vara bra att få input från exempelvis nuvarande postdoktorer, kollegor eller andra som är berörda av anställningen.  

Mall: Kravprofil postdoktor (Word 47 kB, ny flik)

Annonsera – informera om ledig anställning

Det utlysta annonsen är vägledande genom hela rekryteringsprocessen och det är utifrån annonsen som valet av kandidat ska motiveras och eventuell överklagan kommer mätas. Det är därför viktigt att tydligt definiera vilka kvalifikationskrav som kandidaternas kompetens kommer mätas mot. För att undvika risken för diskriminering är det även viktigt att tänka igenom om kraven är sakligt motiverade utifrån arbetsuppgifterna.

Annonsen ska baseras på kravprofilen och ska utformas på ett tydligt och mätbart sätt. En välskriven och tydlig annons ökar chansen att få in ”rätt” kandidater samt ett hanterbart sökfält. 

Annonsen ska alltid

  • annonseras på universitetets och Arbetsförmedlingens hemsida
  • annonseras minst 2 veckor 
  • annonseras på svenska 
  • annonseras på engelska via Euraxess

Annonsen skapas i rekryteringssystemet av HR-stödet i samråd med rekryterande chef. HR-stödet ansvarar för att utlysningen följer universitetets mallar och regelverk samt att den är skriven på ett sätt som tilltalar de sökande.

Urvalsfrågor

I rekryteringssystemet finns möjlighet att använda urvalsfrågor vilket kan underlätta arbetet med urval i senare skede. Där finns även exempel på färdiga annonser som kan vara bra att utgå ifrån. Kontakta ditt HR-stöd för att få hjälp med urvalsfrågor, utformning av annons samt vilka informationskanaler som kan vara lämpliga.

Informationskanaler

När utlysningen är färdigställd är det viktigt att fundera över hur den ska spridas. Vilken är målgruppen och hur och var når man den bäst? 

Flera utlysningskanaler kan nås via rekryteringssystemet, övriga kanaler ska användas via universitetets upphandlade annonsförmedlare.

Kontakta ditt HR-stöd för att få hjälp med vilka informationskanaler som kan vara lämpliga.

Ditt HR-stöd

HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-stödet kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.

Om du inte vet vem ditt närmaste HR-stöd är, kontakta HR-ansvarig vid ditt kansli/motsvarande.