Steg 1: Uppstart och ansvarsfördelning
Process för chefer
På denna sida finns stöd och information för chefer, om steg 1 i rekryteringsprocessen för postdoktorer.
Innehåll på sidan:
Ansvarsfördelning
Vid en rekrytering är det prefekt/motsvarande som har det yttersta ansvaret och är den som ska fatta det formella beslutet om att rekrytera. Utan godkännande från prefekt/motsvarande får inte rekryteringen genomföras.
Ett HR-stöd ska alltid vara med som administrativt, arbetsrättsligt och professionellt rekryteringsstöd.
Observera att det vid vissa fakulteter kan vara Lärarförslagsnämnden (LFN) som har huvudansvaret vid postdoktoranställningar och kan då ha en egen rekryteringsprocess för postdoktorer som ska följas.
Behovsanalys
Innan processen för att rekrytera en postdoktor startar ska verksamheten analysera behovet och möjligheten att anställa en postdoktor genom att göra en behovsanalys. Frågor som bör ställas är ex om det kommer det att ske förändringar i personalgruppen inom den närmaste framtiden som bör beaktas redan nu? Hur ser finansieringen ut och finns det en plan för hur den ska hålla genom hela anställningstiden? Kan man lösa behovet utan att anställa en postdoktor (ex strukturera om arbetsuppgifter)?
När en rekrytering innebär internationellt samarbete med andra universitet, finansiärer eller andra partners bör även regelverket kring Globalt ansvarfullt engagemang beaktas genom att fylla i checklistan för ansvarsfullt globalt engagemang.
Ladda ner checklistan för ansvarsfullt globalt engagemang från Medarbetarwebben
Använd mallen för behovsanalys för att analysera behov och förutsättningar vid rekrytering.
Ladda ner mall för behovsanalys på HR-webbens sida Blanketter och mallar, i avsnittet Rekrytering
Beredningsgrupp
Vid en postdoktorsrekrytering ska en beredningsgrupp (eller likvärdigt) sammanställas i enlighet med Lunds universitets anställningsordning kapitel 5.2.
Gruppen arbetar tillsammans med behovsanalys, kravprofil, intervjuer och urval. Tänk på att hantera eventuella jävsituationer som kan uppstå under rekryteringen.
Lunds universitets anställningsordning finns att ladda ner i Regelverket på Medarbetarwebben
Tidplan
Hur lång tid en rekrytering tar är svårt att säga då det beror på hur lätt eller svårt det är att hitta lämpliga kandidater samt vilken tid som läggs på att förbereda rekryteringen. Rekryterar man internationellt behövs det även tid för eventuella uppehållstillstånd, ansökan om personnummer, flytt, med mera.
Använd tidplanen för att strukturera och planera arbetet med rekryteringen samt att få en tydlig överblick över vem som gör vad, och när.
Ladda ner mall för tidplan på HR-webbens sida Blanketter och mallar, avsnittet Rekrytering
Gå direkt till nästa steg i processen: Steg 2. Kravprofil och annonsering | HR-webben
Kontakt
För att få stöd i rekryteringsprocessen kontaktar du i första hand ditt närmaste HR-stöd på institution/avdelning eller fakultet/motsvarande.
Via sektionen HR:s ärendehanteringssystem går det också att, utifrån din roll i HR-arbetet, ställa frågor till sektionen HR. Ärendehanteringssystemet nås via högerspalten på sidan nedan:
Hitta rätt HR-stöd och information
Ditt HR-stöd
HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-stödet kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.
Om du inte vet vem ditt närmaste HR-stöd är, kontakta HR-ansvarig vid ditt kansli/motsvarande.