Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Regelverk

På denna sida hittar du information om flera av de regelverk som finns att förhålla sig till för en statlig myndighet och om stöd kring hur dessa ska hanteras i ett rekryteringsförfarande.

Lunds universitet har som statlig förvaltningsmyndighet flera lagar och regelverk att förhålla sig till vid ett rekryteringsförfarande. 

Regelverk rörande rekrytering och anställning vid stat och högskola

Här kan du ta del av de bestämmelser som är viktiga att känna till vid anställning inom staten och vid universitet och högskola

Att avbryta en rekrytering

Här kan du läsa mer om vad som gäller när det kommer till att avbryta en rekrytering.

Jäv

Läs mer om jävsregler vid rekrytering

Inhyrning av personal

Läs mer om inhyrning av personal

Kontakt

För att få stöd i rekryteringsprocessen kontaktar du i första hand ditt närmaste HR-stöd på institution/avdelning eller fakultet/motsvarande.

Via sektionen HR:s ärendehanteringssystem går det också att, utifrån din roll i HR-arbetet, ställa frågor till sektionen HR. Ärendehanteringssystemet nås via högerspalten på sidan nedan:

Hitta rätt HR-stöd och information


Ditt HR-stöd

HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-stödet kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.

Om du inte vet vem ditt närmaste HR-stöd är, kontakta HR-ansvarig vid ditt kansli/motsvarande.